Tuesday 12 March 2013

pEngguNaaN tatabaHasa

assalamualaikum..

morning2..



hari ini saya akan memberi lecture mengenai tatacara penggunaan tatabahasa. memandangkan semua org memiliki akaun sosial, maka terdetik di hati untuk mengemaskini status. namun, ini bukanlah masalahnya..

yang menjadi masalah ialah apabila penggunaan tatabahasa yg salah dan tidak sesuai akan memalukan dri sendri dan menampakkan tahap kepandaian seseorang. (wah, skemanya.. haha)

1. penggunaan bahasa inggeris

gunakanlah bahasa inggeris yg betul.  cth ayat: i love u damn much..
nmpak x apa yg salahnya? damn tu bkn ke bermaksud jahanam. boleh refer di sini. kamu ckap syang tapi lpas tu jahanam. mcmna tu? dan lain2 lagi.

klau agak2 xberapa nk biasa (familiar) dgn certain words, better do not use it. bimbang tidak sampai apa yg ingin disampaikan. boleh jga nnti tersalah pemahamannya.

bukanlah berniat menghalang, tetapi, gunakanlah dengan betul. ini dapat mnunjukkan tahap kebijaksanaan seseorang. kita update status, memang tak nampak kalau org yg bca tu gelak. jd, kalau xberapa nk pasti, lebih baik jgn gna. guna bahasa melayu je.

moral of the story: klu nk gna jga, rujuk pd kamus.

2. penggunaan bahasa melayu

geli pon ada bla tgok ejaan yg agak mngarut. cth: titew = kita.
adoyai, cba la tulis elok2. yg xtahan lelaki pon leh gna ayt mcm tu.. isk.. kesiannya.


p/s: ingin dimaklumkan, saya pun bukanlah pandai sangat dalam berbahasa. cuma ingin membetulkan apa yg saya lihat perlu diperbetulkan. no offense.

pp/s: mmng hak kamu untuk mnulis. ini hanyalah teguran. ikut kalau mahu, jika tidak, lupakan. life goes on~

0 comments:

Post a Comment